S obzirom da smo imali puno upita za mentorstvo iz oblasti preduzetništva, za vas smo pripremili intervju sa Ivanom Minićem, serijskim preduzetnikom sa 20 godina iskustva u oblasti preduzetništva, marketinga i tehnologija.
Koje su najčešće greške koje ljudi prave u preduzetništvu?
Jedan deo ljudi u preduzetništvo ulazi prerano, bez da dovoljno ispita tržište i uobliči proizvod, dok drugi deo ljudi taj ulazak odlaže u beskonačnost, zato što nisu sigurni da je proizvod dovoljno dobar, da je trenutak idealan i slično. Kao i u mnogo čemu drugom u životu, za uspeh i u ovom polju je neophodno ohrabriti se i početi, a za početak je potrebno naći pravu meru.
Koja je najjača i najautoritativnija rečenica ili opis kojim želimo da nas klijenti preporučuju svojim prijateljima, kolegama, saradnicima?
To je teško reći jer verujem da je vrlo individualno, ali u mom slučaju, verujem da je ključno to što sam veoma posvećen i odgovoran, sistematičan i analitičan, u industriji u kojoj takav pristup poslu ne srećemo baš često. I kada biram saradnike, to su primarno ljudi na koje mogu da se oslonim i u koje mogu da imam puno poverenje, a eventualan nedostatak znanja vremenom se može nadokaditi.
Kako možemo da dođemo do najspretnijih, najveštijih, najvrednijih ljudi u našoj industriji i kako možemo da ih motivišemo da pređu da rade za nas?
Tako što ćemo privući njihovu pažnju i pružiti im ono što zaslužuju, ali i ono što žele. Izuzetni ljudi uglavnom imaju ispunjene bazične potrebe, imaju dobre finansijske uslove, mogućnost izbora i fleksibilnost.
Ono što nemaju uvek je prilika da rade sa fantastičnim ljudima, na sjajnim projektima. Neki žele da budu deo neke priče, a ne samo zaposleni. Treći imaju neke drugačije motive. Potrebno je da ih razumemo i da im se prilagodimo, ukoliko su nam toliko važni za uspeh koji želimo da postignemo.
Koje parametre našeg poslovanja treba da pratimo i kako to da radimo na sistematičan i redovan način?
Svakome bi preporucio da prati cash flow, i naplatu. Ukoliko postoji neka uplata koja kasni, uvedite pravilo i kontaktirajte klijenta da proverite gde je nastao problem. Takođe, analizirajte i probajte da razumete navike svojih potrošača.
Pitajte ih šta misle, ako niste sigurni. Pretpostavke mogu da budu dobre, ali podaci su bolji i ako ih prikupljamo na pravi način, bivaju imuni na naš subjektivni utisak.
Kako postati serijski preduzetnik?
Tako što se osmelite da probate još neku ideju osim one prve zbog koje ste postali preduzetnik. Ako vas zanima više stvari, i vidite da su neke od njih sazrele da ih testirate na tržištu, probajte. Meni je svako od tih iskustava donelo mnošto vrednih znanja koje ne bih nigde drugo mogao da steknem.